2013 őszén egy új autóbusz érkezett Pápára, ráadásul egy új típussal gazdagodott a flotta: a Kravtex autóbuszgyár EN12 típusú, alacsony-padlós, elővárosi, szóló járműve érkezett hozzánk. Személy szerint elsőre a színével nem vagyok kibékülve, fehér szín szerintem sokkal jobban passzol a Bakony Volán gépparkjához.
Lássuk kicsit közelebbről.
Szembetűnő elsőre az, hogy ez a típus nem esett át egy arculatváltáson, mint az EC/IC/LH társai, hacsaknem váltásnak lehet nevezni a ködlámpák változását. Ugyanis ezen a példányon kerek kialakítású lámpákkal lettek felszerelve az eddig megszokott hosszúkás helyett. Mint a képen látható, a szélvédő kialakítása ketté osztott, felül a viszonylatjelző kaphat helyet. Pápára nem jutott digitális kijelző , csak egy fehér "PÁPA" felirat látható.
Oldalról megnézve három dolog szúrhat szemet:
Nincs lépcső;
Befelé nyíló bolygóajtók, 2-2 képlettel;
A pozitívum : krómozott csavarvédők az első kerekeken.
Hátulról semmi érdekes, a megszokott forma köszön vissza ránk, ugyanaz, mint az eddig megszokott EC12 típusnál megszokhattunk.
Belülről azonban sokkal több csalódás ér minket! Mivel nincs az ajtóknál lépcső, így alacsony-padlós autóbuszról beszélhetünk, ez a kisgyermekeseknek, és az idősebb korosztálynak jó hír, de sajnos az utastérben csak 2 ülés helyezkedik el a padlón. A többi férőhelyet dobogón helyezték el. Bár akad pár nagyon is elgondolkodtató megoldás.
A képen a vezetőállás mögötti üléspár látható. Ide kisgyermeken kívül nem érdemes senkinek sem ülnie, mivel egy rendes felnőtt lába nehezen fér el a padlórésznek kialakított részre. Ugyanezen megoldás található a helyi kialakítású BN12 és BN18 esetében is.
A jármű másik "mumusa", az ajtó-felőli oldal első ülése. Ide egy úgynevezett másfeles ülés került, egy embernek sok (vagy mégsem?), kettőnek pedig kevés. Kisgyermekek részére pedig veszélyes, mivel az ajtómozgató rudak nincsenek teljesen takarva, egy felnőtt ujjainak a hegye is befér abba a résbe, akkor egy kis lurkóé? A padlórész kialakítása szintén az első kerekek miatt ilyen, más típusoknál más megoldást választottak: nem tettek ide ülést, a Kravtex mérnökeinek is ezt kellett volna tenniük.
Íme egy átlagos felnőtt lába ezen a helyen. Látható, hogy nem tudja az illető a lábát a padlórészbe tenni, így viszont amolyan guggoló pozícióban lehet csak elhelyezkedni.
A dobogós rész nem marad el, uralja szinte az egész buszt, kivétel ez alól az az üléspár, amely a hátsó ajtóval szemben található.
Magát a járművet úgynevezett színházpadlós kialakítással építették meg, ez azt jelenti, hogy a hátsó ajtótól az autóbusz padlója már nem alacsony-padlós kialakítású. Így nem nevezhető teljesen alacsony-padlósnak, csak alacsony belépésűnek. A Hátsó részt két lépcsővel lehet megközelíteni, de a második lépcsőfoknál érdekes dolgot tapasztaltam: a padló előre fele lejt. Ennek a miértjére nem jöttem még rá.
Az ülésekről: alapvetően kényelmesek az ülések, nincs bennük semmi kivetnivaló, sőt ezek a párnázott fajtájúak kényelmesebb utazást biztosítanak. Bár a hátsó részben, mivel az oldalablakok egy vonalban futnak, az oldaloszlopok kialakítása miatt néha szűkösek, a függönytartók pedig belemélyednek az ember oldalába.
A sofőr vezetőállása szintén hasonló az idáig megszokottól.Bár itt is vannak hibák. Leginkább a helyszűke az, amivel a pilótának számolnia kell, mivel a saját cuccoknak alig van hely, így kénytelen a pilóta a táskáját és a személyes dolgait az utasok számára fenntartott kalaptartón tárolni. A pilótafülke ajtaján ugyan van egy kisebb rekesz, de sajnos ez nagyon kevés.
Menetdinamika és gyorsulás tekintetében viszont nagyon jó a jármű, ez azért köszönhető a kisebb kerekeknek, az ebből eredő súlynak, valamint a könnyű vázszerkezetnek.
Összegzés:
Pozitívum egyedüliként a könnyű kezelhetőség, a jó úttartás, a csendes motor. Nem zörög, nem nyikorog, bár egy új autóbusznál kicsit ciki, ha ilyenről kell beszámolni. A króm csavarvédővel csakis szépítettek a csúfságán, igazán ezt a típust is elérhette volna az arculatváltás szele. de sajnos az már nem lesz meg, mivel a jármű utódja az Econell.
Negatívum a belső elrendezés kialakítása, a hátsó részeken a szűkösnek ható érzés, valamint a sofőrnek kialakított hely nagysága, vagyis inkább kisebbsége. Figyelembe kell venni azt, hogy a járművezető tartózkodik huzamosabb ideig a buszban, illene hát rá is gondolni.
Végeredményben rövid, elővárosi vonalakra ideális autóbusz az EN12, de reméljük hogy a gyerekbetegségeit az Econell típusok már nem viselik magukon.