2014. április 15., kedd

Húsvéti közlekedési rend

Bakony Volán Zrt tájékoztatója a 2014 évi húsvéti, iskolai tavaszi szüneti, valamint a Május 1-i közlekedési rendről:

  • Április 14 hétfő: a hét első munkanapja és iskolai előadási napja
  • Április 15 kedd: munkanap és iskolai előadási napja
  • Április 16 szerda: munkanap, a hét utolsó iskolai előadási napja
  • Április 17 csütörtök: tanszünetes munkanap
  • Április 18 péntek: tanszünetes munkanap
  • Április 19 szombat: szabadnap
  • Április 20 vasárnap: Húsvét, munkaszüneti nap
  • Április 21 hétfő: Húsvét, a hét első munkanapját megelőző munkaszüneti nap
  • Április 22 kedd: tanszünetes munkanap, a hét első munkanapja
  • Április 23 szerda: munkanap, a hét első iskolai előadási napja
  • ...
  • Április 30 szerda: a hét utolsó munkanapja, valamint utolsó előadási napja
  • Május 1 csütörtök: Nemzeti Ünnep, munkaszüneti nap
  • Május 2 péntek: munkaszüneti nap
  • Május 3 szombat: munkaszüneti nap
  • Május 4 vasárnap: a hét első munkanapját megelőző munkaszüneti nap
  • Május 5 hétfő: a hét első munkanapja, és iskolai előadási napja
  • ...
  • Május 10 szombat: a hét utolsó munkanapja, utolsó előadási napja
  • Május 11 vasárnap: a hét első munkanapját megelőző napja
  • Május 12 hétfő: a hét első munkanapja, iskolai előadási napja

Kérjük utazás megkezdése előtt vegyék figyelembe a tavaszi szünet miatt megváltozott közlekedési rendet! Részletekről az autóbusz állomásokon érdeklődhetnek!

2014. április 8., kedd

MPM-978

2014 márciusában egy használt Mercedes Tourismo tűnt fel Pápa utcáin. Kiderült, hogy az autóbusz a Bakony Volán Zrt új szerzeménye, egy használt járműről van szó. Ismertetőjele, hogy nem fehér, hanem szürke színű, valamint kerek ködlámpával szerelt példány. Az autóbusz leginkább a Pápa - Budapest vonalon teljesít szolgálatot, de előfordulhat a Pápa - Pécs viszonylaton is. Rendszáma: MPM-978.

Lőrincz Tamás fotója Budapestről!

2014. február 1., szombat

Credo EN12 bemutató

2013 őszén egy új autóbusz érkezett Pápára, ráadásul egy új típussal gazdagodott a flotta: a Kravtex autóbuszgyár EN12 típusú, alacsony-padlós, elővárosi, szóló járműve érkezett hozzánk. Személy szerint elsőre a színével nem vagyok kibékülve, fehér szín szerintem sokkal jobban passzol a Bakony Volán gépparkjához.

Lássuk kicsit közelebbről.


Szembetűnő elsőre az, hogy ez a típus nem esett át egy arculatváltáson, mint az EC/IC/LH társai, hacsaknem váltásnak lehet nevezni a ködlámpák változását. Ugyanis ezen a példányon kerek kialakítású lámpákkal lettek felszerelve az eddig megszokott hosszúkás helyett. Mint a képen látható, a szélvédő kialakítása ketté osztott, felül a viszonylatjelző kaphat helyet. Pápára nem jutott digitális kijelző , csak egy fehér "PÁPA" felirat látható.

Oldalról megnézve három dolog szúrhat szemet: 
Nincs lépcső; 
Befelé nyíló bolygóajtók, 2-2 képlettel; 
A pozitívum : krómozott csavarvédők az első kerekeken.


Hátulról semmi érdekes, a megszokott forma köszön vissza ránk, ugyanaz, mint az eddig megszokott EC12 típusnál megszokhattunk.

Belülről azonban sokkal több csalódás ér minket! Mivel nincs az ajtóknál lépcső, így alacsony-padlós autóbuszról beszélhetünk, ez a kisgyermekeseknek, és az idősebb korosztálynak jó hír, de sajnos az utastérben csak 2 ülés helyezkedik el a padlón. A többi férőhelyet dobogón helyezték el. Bár akad pár nagyon is elgondolkodtató megoldás.


A képen a vezetőállás mögötti üléspár látható. Ide kisgyermeken kívül nem érdemes senkinek sem ülnie, mivel egy rendes felnőtt lába nehezen fér el a padlórésznek kialakított részre. Ugyanezen megoldás található a helyi kialakítású BN12 és BN18 esetében is.


A jármű másik "mumusa", az ajtó-felőli oldal első ülése. Ide egy úgynevezett másfeles ülés került, egy embernek sok (vagy mégsem?), kettőnek pedig kevés. Kisgyermekek részére pedig veszélyes, mivel az ajtómozgató rudak nincsenek teljesen takarva, egy felnőtt ujjainak a hegye is befér abba a résbe, akkor egy kis lurkóé? A padlórész kialakítása szintén az első kerekek miatt ilyen, más típusoknál más megoldást választottak: nem tettek ide ülést, a Kravtex mérnökeinek is ezt kellett volna tenniük.


Íme egy átlagos felnőtt lába ezen a helyen. Látható, hogy nem tudja az illető a lábát a padlórészbe tenni, így viszont amolyan guggoló pozícióban lehet csak elhelyezkedni.


A dobogós rész nem marad el, uralja szinte az egész buszt, kivétel ez alól az az üléspár, amely a hátsó ajtóval szemben található.

Magát a járművet úgynevezett színházpadlós kialakítással építették meg, ez azt jelenti, hogy a hátsó ajtótól az autóbusz padlója már nem alacsony-padlós kialakítású. Így nem nevezhető teljesen alacsony-padlósnak, csak alacsony belépésűnek. A Hátsó részt két lépcsővel lehet megközelíteni, de a második lépcsőfoknál érdekes dolgot tapasztaltam: a padló előre fele lejt. Ennek a miértjére nem jöttem még rá.


Az ülésekről: alapvetően kényelmesek az ülések, nincs bennük semmi kivetnivaló, sőt ezek a párnázott fajtájúak kényelmesebb utazást biztosítanak. Bár a hátsó részben, mivel az oldalablakok egy vonalban futnak, az oldaloszlopok kialakítása miatt néha szűkösek, a függönytartók pedig belemélyednek az ember oldalába.

A sofőr vezetőállása szintén hasonló az idáig megszokottól.Bár itt is vannak hibák. Leginkább a helyszűke az, amivel a pilótának számolnia kell, mivel a saját cuccoknak alig van hely, így kénytelen a pilóta a táskáját és a személyes dolgait az utasok számára fenntartott kalaptartón tárolni. A pilótafülke ajtaján ugyan van egy kisebb rekesz, de sajnos ez nagyon kevés.



Menetdinamika és gyorsulás tekintetében viszont nagyon jó a jármű, ez azért köszönhető a kisebb kerekeknek, az ebből eredő súlynak, valamint a könnyű vázszerkezetnek.

Összegzés:

Pozitívum egyedüliként a könnyű kezelhetőség, a jó úttartás, a csendes motor. Nem zörög, nem nyikorog, bár egy új autóbusznál kicsit ciki, ha ilyenről kell beszámolni. A króm csavarvédővel csakis szépítettek a csúfságán, igazán ezt a típust is elérhette volna az arculatváltás szele. de sajnos az már nem lesz meg, mivel a jármű utódja az Econell.

Negatívum a belső elrendezés kialakítása, a hátsó részeken a szűkösnek ható érzés, valamint a sofőrnek kialakított hely nagysága, vagyis inkább kisebbsége. Figyelembe kell venni azt, hogy a járművezető tartózkodik huzamosabb ideig a buszban, illene hát rá is gondolni.

Végeredményben rövid, elővárosi vonalakra ideális autóbusz az EN12, de reméljük hogy a gyerekbetegségeit az Econell típusok már nem viselik magukon.






2014. január 30., csütörtök

HOG-547...LVN-694

2014 telén egy érdekes csere történik meg. A vinári telephelyű HOG-547 tartalékállományba kerül. A 2001-ben készült Ikarus C56 "Classic" autóbusza (a szereléseket és vizsgákat leszámítva) minden nap dolgozott. Sajnos az állandó forgalomban töltött idő meg is látszik rajta, szegényre rá férne egy nagyon is alapos felújítás. Tény, hogy már nem az eredeti motorját fogyasztja a kasztni, de alaposabb vázfelújításon nem esett át. Mivel napi két Pápa - Veszprém - Pápa;nyári időszakban vasár és ünnepnapokon pedig Pápa - Veszprém - Balatonfüred járata van, lassan célszerű volt a csere, egy olyan járműre, amely fiatalabb, valamint légkondicionálóval van felszerelve.


Helyét pedig az árván maradt LVN-694 kapja meg. Reméljük, hogy a csoportunk exVezérgépe jó helyre fog kerülni. Bár a csoport tagjai közül páran biztosan figyelemmel kísérik az LVN további sorsát.


2013. december 31., kedd

BUÉK 2014!

Egy kis visszatekintés a Bakony Volán, valamint a csoport 2013-as évére. A Volánnál olyan nagy esemény nem történt, de talán ki lehetne emelni pár dolgot. Sajnos rossz dolog is történt az évben. Két selejtezés történt az idén, az egyik a flotta egyetlen E95-ös Scaniája a HTR-831 egy csúnya balesetet szenvedett el. Mentése során átvizsgálták, amikor kiderült, hogy olyan mértékű sérüléseket szerzett a jármű, hogy menthetetlennek ítélték - noha volt olyan hír is, hogy talán elviszik Székesfehérvárra, de ebből úgy néz ki nem lesz semmi! Szerencsére a fedélzeten utazók csak könnyebben sérültek meg. 


A JEZ-427-es rendszámú M.A.N. SL283 típusú autóbusz Csöglén szenvedett szerencsés kimenetű balesetet, nagyobb szerencse volt az, hogy a járművezetőn kívül senki sem volt a fedélzeten. A pilóta sem sérült meg komolyabban, az autóbuszt itt Pápán sikerült helyreállítani, azóta ismét forgalomban van.


Idei másik selejt az Exhajdús EVL-655-ös rendszámú Ikarus 415.26 autóbusza volt.


Tulajdonképpen az MNN-048-as rendszámú Credo EN12 típusú autóbusz érkezésével lett selejt, az érkező a csoport ex-vezérgépét, az LVN-694-et váltotta a rövid kemenesszentpéteri fordán.


Az LVN-694 tartalékos lett, az év végén a Pápa - Zirc - Budapest vonalon teljesít szolgálatot, mint ahogy a blogunk egyik bejegyzéséből olvasható volt, nem ismeretlen az útvonal számára.


Megépült Pápa város főtere is, a nyár folyamán a teljes közlekedés terelőútvonalon, a várkerten keresztül zajlott, majd szeptember közepétől ismét elindulhatott a forgalom. December 15.-étől ismét korlátozást vezettek be: a 13-as és 17-es járatok nem hajthatnak át a téren, hanem a lezáráskor kiadott várkerti terelőúton kell közlekedniük. ez érinti az összes helyközi és távolsági járatot.

Megszüntették közben a Pápa - Szeged járatot, viszont a Kisalföld Volántól átvett a Bakony egy (Győr) - Pápa - Keszthely fordát.

Külön öröm, hogy a selejtezési hullám nem érte el a két öreget: a CCP-867-et és a DUL-848-at.


A csoport idén nyugodt évet élt, ez azért betudható annak, hogy a mindennapi életben dolgozunk, és vannak magánéletünk is, de igyekeztünk azért időt szorítani egymásra és a csoportra!

3 találkozót sikerült összehoznunk, sajnos mindhárom találkozón szinte csak a törzsgárda vett részt. Azért kiemelendő az októberi találkozó, ahol a 12 tagból 7-en vettünk részt, és egy kellemes, de buszozásmentes délutánt töltöttünk el.

Hamarosan elindul útjára új honlapunk is, így a blog is át fog költözni, ezzel is adva tartalmat a még készülő munkánknak.

A csoport vezérgépe a Bakony Volán Zrt. első Ikarus 415.27J típusú autóbusza lett. A kocsiról annyit röviden, hogy 1995-ben készült, ideérkezésekor - már megint - Pápa - Zirc - Budapest vonalon kezdett el dolgozni, majd évekig Pápa - Szombathely között közlekedett. A CJX-637-es rendszámú Ikarus 256 típusú járművet váltotta a Pápa - Keszthely fordán, majd Ajka - Pápa - Győr viszonylaton is közlekedett. Utána iskolai időszakban közlekedett csak, kemeneshőgyészi telephellyel, majd került az LLM-241 helyére tavasszal. Azóta az Ikarus megújult, kapott króm dísztárcsákat a kerekeire. Gondos gazdái vannak, azóta megbízhatóan végzi a dolgát.


2014 folyamán remélhetőleg inkább csak jó híreket tudunk közölni, mint rosszakat! Természetesen megpróbálunk naprakészek lenni, de tisztában vagyunk azzal, hogy néha ez lehetetlen vállalkozás.


Boldog új évet kíván minden Kedves Olvasónak a Pápabusz Team minden tagja!